Pieter Klok: “Ik wil geen zure krant maken die hele makkelijke kritiek geeft”

di. 30 jun. 2020
7x beluisterd
lengte: 20:56
Aan tafel zitten Pieter Klok, Angela de Jong en Spraakmaker Eveline Aendekerk. Het mediamoment van de Jong gaat over ‘Beau’ gisteravond. Daar zaten Thierry Baudet, Theo Hiddema en acteur Huub Stapel. Om welke uitdrukking moest zij enorm lachen? Het mediamoment van Klok gaat over het gemist aan sport. Veel sportevenementen zijn de laatste tijd niet doorgegaan en voorlopig ziet het er ook nog anders uit dan gepland. Volgens Klok heeft “de samenleving sport nodig”. Sport is volgens hem een bliksemafleider, een ventiel. Hij denkt dat de maatschappelijke debatten wellicht minder fel zouden zijn als er weer sport is. Het aantal mensen dat nieuws over het coronavirus mijdt neemt toe. Zo’n drie miljoen mensen negeren corona-nieuws, één miljoen meer dan in april. Dat blijkt uit een steekproef van onderzoeksbureau Newcom. Het AD schrijft er vandaag over. Hoe kijken onze mediakenners hier naar? Neemt de belangstelling ook af voor televisieprogramma’s als het over corona gaat? De Jong: “Er waren maanden dat de hele tafel corona-gerelateerd was, dat is niet meer zo -daarin volgen ze het sentiment in de maatschappij”. Hoe bereik je mensen nu nog met coronanieuws en hoe breng je het nieuws? Klok: “Als je zegt ‘hier heb je een mening van Maurice de Hond, daar heb je de mening van het RIVM – lezers, zoek het maar uit’ - ik vind dat geen journalistiek”. Over het schrijven over andere onderwerpen dan corona geeft Klok aan dat het “heel moeilijk is om de onderwerpen die we voor corona interessant vonden, om die opnieuw interessant te vinden. Corona is zo’n overweldigende gebeurtenis geweest dat alles er een beetje bij in het niet valt. Heel veel dingen zijn opeens minder belangrijk en minder relevant – we zitten in een moeilijke periode voor de journalistiek”. Corona brengt ook mooie dingen naar boven. Zo zamelden vaste redacteuren van het AD in twee weken ruim 14.000 euro in voor freelance collega’s. Dat blijkt uit een interne mail van de krant, waar onder andere journalistenwebsite Villa Media over schrijft. De mail is volgens de Jong al zeker een maand oud. Ook bij de Volkskrant hebben ze een soortgelijke actie opgezet. Zijn de freelancers in de journalistiek hard geraakt? Er bleef immers een grote nieuwsstroom. Klok vertelt hoe dit bij de Volkskrant ging.